Friday 3 February 2012

~pengisian jiwaku~

      Assalamualaikum..huhu... saya nk share ttg halaqoh yg saya gi time cuti2 nie~
 Pukul 9, saya n shbt2 saya bergerak ke rumh mas'uliyah kami, Dr. Mariam kat Kota Kemuning dgn semangatnya! yeah~.. Dr.Mariam nie sbnrnya mas'uliyah saya mse f2 ke f3 entah..ingat2 lupe plak..hehe. Mase kat kem tu pun saya pernah jumpa Dr. nie, kene wat medical check up dgn Dr (thanx Dr.!) ..mse tu rse segan nk tgur, coz takut Dr. nie x ingat wat malu jer..Alhamdulillah, Dr. yang tegur saya dulu..seronok mas'uliyah saya ingat lagi kat saya walaupun saya dah pindah ke SMAKL time f4..ish3, x baiklah..klu kita jumpa org yang kita kenal kita kene tgur (selagi syara' on9) apatah lagi org  yang banyk membr mutiara2 yang berharga~ n saya nie lebih muda (muhasabah diri balik)..huhu..

    Haha. ingat lagi cite nie..bole plak mse pegi rumah Dr. Mariam tu, kami tersilap rumah. Kesnya pagar rumahnya sama. cat wane putih gitu..nk tau, kami TERpergi rumah org india! Plik dieorg tgk kami yang bertudung labuh datang rumh dieorg malam2..hehe, bguslah, SEMANGAT punya pasal nk pegi halaqoh..yela, duk kat rumah lagho je kejenya..dah rindu sangat dgn pengisian hati nie~mne bley lpskn! iman pun dah meronta-ronta nk mknn die..huhu. Dakwah n Tarbiyah (DnT) mne bley kita tinggalkan cam2 jer..klu kita dah rse cukup ngan DnT yg kita dah dpt kat skola (biasalah..kat skola saya tuh byk sangat mutiara2nya sampai dah x larat nk hadam..DFI nye, halaqoh yg berbagai-bagai, ijtima' am n macm2 lagi..) dan rse nk berhenti dr jln nie, ingatlah Jahiliyyah yang pekat di luar sane tu akan trus menyerang kita dan kita akn tenggelam andai kita x kembali semula ats jalan nie..wanau'zubillah..harap2 Allah jauhkan kita semua dr tergelincir ats jln nie..Amin~

    Maka berjlnlah kami dgn muka yang tebalnya seinchi ke rumah mas'uliyah kami yang sebenar..huhu, terlupa plak nk cite ttg mutiara2 yg dpt dlm perjalann nk pegi rumah Dr.Mariam. Kat dalam keta (Ummi yang tolong antakn,,thanx ummi,semoga Allah membls kebaikn ummi hantar kami pegi hlqoh)..ummi tanya apa yg shbt2 saya wat time cuti2 nie?? hmm..ramai jugk kwn2 saya yg dh bekerja rupanya..Hamizah jd guru kat SRIK, Hafizah plak mengajar kat Tadika Tarbawi (tadika ummi saya). Najihah, Syahirah n Maryam ..mereka besoknye nk gi KIBAR ( saya tak tau ape nme panjgnye..tp kwn saya kate kursus nie b'jln selama 4 bulan..kat MATRI, nnti sylibusnya blaja BA dan juga kursus kepimpinan)..bgsnya dieorg! saya sbnrnya dah tau dah pasal KIBAR nie, tp xnk gi coz x minat BA, so, saya wat senyap2 jer ngan parents saya. So, jadi penganggur terhormatlah saya kat rumah! Jadualnya sempoi..rse mcm duk dlm kotak plak, asyik wat menda sama jer..huhu, mcm robot! hihi^^

   Lps tu..ummi pun bgtau..org kat Barat ramai yang msuk Islam sbb mereka sudah puas duk dlm kegelapn kehidupan, setiap hari setiap jam..kita dapat saudara baru^^
Dieorg bile msuk Islam trus je pergi ke timur tgh..eh? awt plak? nk gi melancong ke? no no no..dieorg pegi sane nk blaja BA. Dieorg nie xnk fahami Al-Quran nie berdsrkn ape yg ditranslate dlm BI ni..tp nk pham trus setiap patah perkataan dlm BA tuh..Mereka nk pham Islam dan sumber rabbani yang agung tu secra trus dah xnk dah main2 yg translate2 punya.Yela..kan BA nie bhsa yg  UNIK! (xcaya gi tanya ustaz!) Berlainan plak ngan kita skrg ni..semakin ramai yg nk murtad, Islam setakat pada name jer..bkn pada peribadi..Dah lupa pada firman Allah"innaddina indallahil islam".."sesungguhnya agama di sisi Allah ialah Islam".. Astagfirullahal'azhim..Apa sumbangan aku dalam memutar arus masyarakat skrang?? asyik nk menyalahkn n mengata jer..n then kat MATRI tu ade syuyukh2 yang hebat! ummi kate, ramai mc2 kat sane xnk pindah from perlis coz nk dptkn pengisian jiwa dari mereka..klu kita nie nk jd hebat, kita kenelah belajar dr org yg hebat jugkkn? Pastu, startlah projek "menggoda" ummi saya oleh kwn2 saya ni,,dengan kata2 manis + 'pujuk rayu' akhirnya ummi suruh saya join KIBAR nie~ Ya Allah, mse tu hati nie sab0 jer..tapi bila difikirkan blik,,x malu ke aq dgn mrka yg br mengenal Islam nie..dahlah bersungguh-sungguh, aq nie..pluang dah ade dpn mte..tinggal nk grab je..Akhirnya, Alhamdulillah..Allah bukakkn hati aq untuk pergi KIBAR. Just ummi x call je lagi coz she so so busy..x menyempat plak nk call MATRI ade ke x lagi kekosongannye..


   huhu..panjang plak entry kali nie~ rse xde kene mengena plak ngan tajuk..tapi dpt jekn pengisian jiwanya sikit2??..oklah, nk stop sampai sini dulu..kpd sesiapa yg membc..thanx ya? yang baik ambillah sbgai pgjrn...yang buruk tu tinggalkn..n klu ade salah silap kat mne2 tgurlah coz saya hanyalah seorang hambaNya..tak lepas dari silap dan dosa..

No comments:

Post a Comment